Interjú Buótyik Dorina írónővel

Nemrégiben lehetőségem adódott rá, hogy molyos utazókönyv keretei között olvashassam Buótyik Dorina III. Amenemhat rejtélye c. kötetét, ami nekem nagyon tetszett. Bár ritkán olvasok egyiptomi és régészeti témában regényeket, de ez a kötet annyira jól volt felépítve, hogy alig várom, hogy olvashassam a folytatást is, Az egyiptomi királynő rejtélyét. Az alábbiakban az írónővel készített interjút olvashatjátok.

dorina.jpg

  • Bemutatkoznál pár mondatban nekünk? Mi az, amit még az írás mellett szeretsz csinálni?

Először is köszönöm szépen a megkeresést! Mindig is vonzott az országok, a földrajz világa, a régmúlt története, ezért is tanultam geológiát szakközépiskolában. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy tanulhattam, mert az országban egyedül csakis ott oktattak középiskolásoknak ilyen szakot. Igaz, hogy nem dolgozom a szakmában, de a geológia sokban hasonlít egy régi kedvtelésemhez, a régészethez, amit örömmel csinálok. Nem titok, hogy kiskoromban régész is szerettem volna lenni, most ásatásokra és egyiptológiai oktatásokra járok. Rájöttem, hogy ez az, amit igazán szeretek csinálni, amellett, hogy van egy rendes munkahelyem. Nem szándékozom sokáig ott maradni, hiszen van egy nagyobb célom, amihez sok pénz kell. De itt össze tudom gyűjteni a pénzt a célomra, mert sokat keresek vele. További szenvedélyeim az olvasás, a sorozatozás és a természetben való túrázás.

  • Mióta foglalkozol az írással? Miből merítesz ihletet?

Először 13 évesen kezdtem neki az írásnak, mert már akkor tudtam, hogy majd író válik belőlem. Amint kész lettem az első regénnyel, jött a középiskola és nem is foglalkoztam vele. Szóval sokáig nem volt része az életemnek az írás, csak 2018-ban jött újra elő. Egy álom hozta a felszínre ezt az írói vágyat, és úgy gondoltam, itt az ideje, hogy kiadjam az első könyvemet. Mikor megírtam, azt hittem kész, vége, nem tudok több könyvet megalkotni. De ez nem így volt, hiszen sorra jöttek az újabb és újabb ötletek. Mivel a könyveim az ókori Egyiptommal foglalkoznak, rengeteg ötletet tudok meríteni az alap tényekből. Egy-egy információhoz nyúlok, és azt tovább gondolom, újra formázom, esetleg könyvekből, sorozatokból is kapok ötleteket. A történelem már adott, én pedig szeretném az írásaim által megismertetni az olvasóimmal. Mindig öröm olvasni, hogy eddig nem ismerték azt az ókori személyt, akiről írtam a regényemben, de már tudnak róla, sőt sokan utána is néznek. :)

  • A két már megjelent könyvedben központi szerepet kap Egyiptom és a régészet. Mióta érdekelnek téged ezek a témák? Hogyan alakult ki nálad a régészet szeretete?

Kiskoromban szerettem meg az ókori Egyiptomot, mert volt vagy 5-6 vaskos szakkönyvünk, ami erről szólt és folyton ezeket olvastam (a szórakoztató könyveket kizáróan). Nagyon érdekelt ez a világ, és el is határoztam magam, hogy régész vagy egyiptológus leszek. Azt is elhatároztam, hogy egyszer kimegyek Egyiptomba, ez sikerült is 2019-ben. Persze mellette imádtam a tengerek világát, a hajókat, így tengerbiológus vagy hajótervező is akartam lenni. Nagy dilemmába kerültem, hogy melyikkel foglalkozzam komolyabban. A végén hozzájött a krimi, a nyomozás szeretete, megint csak más akartam lenni: nyomozó. De semmi se jött össze ezek közül, örültem is neki, hogy legalább geológiát tanulhattam, mert az nagyon közel áll hozzám. Aztán mikor megindult az írói pályám, komolyabban is elkezdtem foglalkozni Egyiptommal. Egyiptológia oktatásokra és régészeti ásatásokra járok, hogy bővítsem a tudásomat, így végre foglalkozhatok a szakmával, és olyan érzés számomra, mintha tényleg régész lennék. :)

  • Bemutatnád pár mondatban a III. Amenemhat rejtélye és Az egyiptomi királynő rejtélye könyveidet azoknak, akik esetleg még nem ismerik? Mennyi időt vett igénybe a könyvek megírása, illetve mennyire ment könnyen a kiadatásuk?

III. Amenemhat rejtélye 2008-ban született meg, egy fáraós mese ihlette. Először a címét találtam ki, utána már csak a sztorit kellett megírnom. Tudom, hogy sokaknak Indiana Jones jut róla eszébe, de én akkor egy részt se láttam belőle, nekem inkább a ScoobyDoo-ra hasonlított. Az alapötlete, hogy több egyiptológus, régész akad egy-egy rejtély nyomába. Nagyon egyszerű volt a séma, adott egy medál és egy napló, ami alapján kiderítik, hogy hol található III. Amenemhat piramisa. Onnantól persze újabb kalandokba bonyolódnak. A könyvet Nádasi Krisz lektorálta és szerkesztette (mint a második, harmadik kötetet is), de szeretnék ezekből majd még egy-egy dolgot felhasználni az újabb történetekhez.

covers_597499.jpg

Az egyiptomi királynő rejtélye alapötlete szintén régre nyúlik vissza. Az első regényem végeztével próbáltam más történetet is kitalálni, de sajnos nem voltam túl kitartó, hogy komolyabban kigondoljam. Akkor ugyan még nem tudtam, hogy ez lesz a fő témája a kötetnek, de elutaztam Egyiptomba, hogy ihletet (is) szerezzek. Nem is a hely, a táj vagy egy szobor hozta meg a várva várt ihletet, hanem egy apró beszélgetés az idegenvezetővel. Ezért is kell mindig nyitottnak lennie egy írónak, bármiből ihletet lehet meríteni. Az alapszituáció az volt, hogy Gracie-t megvádolják egy bűnesettel, amit nem ő követett el. Aztán támadt egy másik ötletem, miközben néztem egy fáraós filmet. Így született meg a történet: a főszereplőknek öt részre tört sztéléket kell megtalálniuk, miközben Gracie küzd az igazságszolgáltatással. Érdekesség, hogy mindkét történetem megírása évében feltárták az adott helyszín/elmélet eredetét. 

covers_680356.jpg

  • Összesen hány könyvre számíthatunk a Gracie Simpson történetei sorozatban a már meglévő kettővel együtt?

Sokra. De ha jól számolom, még öt történet biztosan lesz. Aztán ki tudja, mit hoz a sors.

  • Más műfajban is szeretnéd majd még kipróbálni magadat a jövőben?

13 évesen megfogadtam magamnak, ha író leszek, csakis egyiptomi témájú könyveket fogok írni. Tartom is magam hozzá, egyébként se szeretem a romantikus könyveket. Hozzám a kalandregények, a krimi és a fantasy könyvek állnak közel. Ezekben a zsánerekben tudok kiteljesedni, úgyhogy  csak ilyen történeteket olvashatnak a jövőben is tőlem az olvasók.

  • Milyen jövőbeni terveid vannak még?

Mint említettem, van öt Gracie Simpson történetem, de ezenkívül három olyan történet is, ami csak az ókori Egyiptom világában játszódik. Az olvasóim is ezeket a jelenteket szeretik jobban, meg szeretném mutatni magam ebben is.

 

Kedves Dorina, nagyon szépen köszönöm a válaszaidat és sok-sok ilyen remek könyvet kívánok még neked!

Kedvcsináló idézetek:

– Hihetetlen, hogy mindent elrontasz, aztán meg mindent helyrehozol – morogta Gracie, miközben gondosan elhelyezte a csontmaradványokat a kiállítás egyik vitrinjében. (III. Amenemhat rejtélye)

 

Benyomta az íriszt, azután a fáraószoborhoz ment és megforgatta a szobor kezében lévő szkarabeuszbogarat. A kőbogár kettévált, és a falak réseiből élő ganajtúróbogarak merészkedtek elő – először csak néhány, majd egyre több. (III. Amenemhat rejtélye)

 

– Gyönyörű rajtad az a szkarabeusz melldísz, III. Szenuszertnek fia.
– Nem oly páratlan, mint a te szépséged. Hajad oly fekete, mint Ízisz koronája. Szemed oly sötét, mint a csörgőkígyóé. (III. Amenemhat rejtélye)

◊◊◊

  – Egyiptológusként kutatást végzek, és egy fontos ügy miatt jöttünk.
– Hát persze, én meg a város polgármestere vagyok. Na ne viccelődjünk. Jöjjön velem! (Az egyiptomi királynő rejtélye)

 

 Egy gondolat, telis-tele dühhel és méreggel.
Egy gondolat, melyet tett kell kövessen, most vagy soha.
Most kell cselekednie, míg nem késő.
Most kell bosszút állnia. (Az egyiptomi királynő rejtélye)

 

Davidet persze az is érdekelte, hogy II. Montuhotep egyesítette az addig széttagolt Nílus-völgyet, de a halotti templom mögötti leburkolt terület alatt talált alacsony rangú feleségek érdekesebbnek bizonyultak – az emberi sorsok mindig izgalmasabbak, mint a száraz történelmi tények. (Az egyiptomi királynő rejtélye)